Publicēšanas datums: 2024-10-01

DENSO STARTERI UN ĢENERATORI

Parametri un sortimenta paplašināšana

Reaģējot uz tirgus prasībām, “Denso” nepārtraukti pilnveido starteru un ģeneratoru konstrukciju, vienlaikus regulāri paplašinot piedāvājumu neatkarīgajam rezerves daļu tirgum. Par mūsdienu starteru un ģeneratoru konstrukcijas niansēm un arī jaunajām pozīcijām sortimentā stāsta uzņēmuma speciālisti.

Tendences ir tādas, ka automobiļiem ir jābūt arvien efektīvākiem. Tas nozīmē, ka mezgliem un agregātiem ir jādemonstrē arvien lielāka atdeve. Vienlaikus to svars un izmērs nedrīkst palielināties, bet gan gluži pretēji – tam jāsamazinās. Lūk, daži piemēri, kā “Denso” inženieri risina šos uzdevumus.

Starteri ar planetārajiem reduktoriem

Kā zināms, starteri mēdz būt bezreduktoru un ar reduktoru. Pirmie ir vienkāršāki konstrukcijas ziņā, bet otrie – kompaktāki, turklāt tiem ir mazāks energopatēriņš. Startera reduktors var būt parasts, bet var būt arī planetārs: šāds risinājums ļauj iegūt lielāku izejas griezes momentu ar līdzīgu vai pat mazāku enerģijas patēriņu. Starp citu, tieši tādēļ starteri ar planetāro reduktoru labāk tiek galā ar auksto palaišanu, īpaši, ja akumulatora uzlādes līmenis varētu būt labāks. “Denso” sortimentā ir starteri ar planetāro reduktoru: šādi mezgli paredzēti jaudīgiem vieglajiem automobiļiem ar daudzlitru dzinējiem, tostarp ar dīzeļdzinējiem, kā arī komerctehnikai.

Ģeneratori ar ventilatoriem

Izstrādājot mūsdienu automašīnas, viena no galvenajām problēmām ir komponējuma blīvums: nav liekas vietas mezglu un agregātu izvietošanai. Otra problēma – augsts energopatēriņa līmenis. Šie divi faktori nozīmē, ka ģeneratoram ir jābūt kompaktam un vienlaikus jaudīgam. Nav grūti ģeneratoru padarīt mazāku un to aprīkot ar nelielu, bet jaudīgu elektrodzinēju. Problēma ir cita: šāds mezgls neizbēgami stipri sakarsīs, kas ir īpaši kritiski blīva komponējuma apstākļos.

Ģeneratori ar ārēju dzesēšanu, tostarp ar antifrīzu, pastāv, turklāt jau diezgan ilgu laiku. Šādus ģeneratorus izmantoja, piemēram, 1. paaudzes BMW X5, tomēr ārējā dzesēšana nepadara ģeneratoru kompaktāku un vieglāku. Kā būtu, ja dzesēšanu izveidotu iekšpusē? Tā radās ģeneratori ar ventilatoriem. “Denso” ģeneratoru gadījumā divu lāpstiņu ventilators ir integrēts rotorā. Ģenerators sanāca kompakts, kluss, un, pats galvenais, darbības laikā tas pats sevi atdzesē.

Sortimenta paplašināšana

Pirms kāda laika “Denso” katalogā tika pievienoti 11 jauni oriģinālas kvalitātes detaļu artikuli, tostarp 2 ģeneratoru artikuli un 3 starteru artikuli, kas saistīti ar 14 OE detaļu numuriem. Šīs detaļas aptver 32 modeļus un aptuveni 1,2 milj. vieglo automobiļu uz Eiropas ceļiem. Turklāt katalogā parādījušies 6 jauni starteru un ģeneratoru artikuli, kas paredzēti smagajiem komercautomobiļiem, lauksaimniecības tehnikai un dakšu iekrāvējiem. Šajā piedāvājumā iekļauti 25 OE detaļu numuri. Minētos starterus un ģeneratorus var atrast ne tikai “Denso” katalogā, bet arī “TecDoc”. Plašāka informācija par “Denso” tehnoloģijām un sortimentu pieejama resursā www.denso-am.eu.

Daži no pieprasītākajiem starteru un ģeneratoru modeļiem no nesen paplašinātā piedāvājuma neatkarīgajam rezerves daļu tirgum

Denso artikulsProduktsMarkaModelisIzlaiduma  gads ОЕ-numuri
DAN1409Ģenerators JaguarX-Type2001 - 20091X43-10300-CA; 1X43-10300-CB; 1X43-10300-CC; C2S40072; XR822418
DAN1493ĢeneratorsToyota, LexusLAND CRUISER (J200); LX-200727060-51020
DAN1490StarterisToyota Yaris, Verso S-201428100-0Y130; 28100-47240
DAN1491StarterisHondaCivic IX; Civic X; CR-V IV; HR-V-201231200-RZ0-G01; PYDUJ, 31200-R1A-G51; DUDRL 

Kāpēc sabojājas starteris?

“Denso” regulāri rīko apmācību seminārus un publicē tehniskos biļetenus, kur uzņēmuma inženieri paskaidro cēloņus daudzām problēmām, ar kādām saskaras autoīpašnieki un automehāniķi. Lūk, viens no piemēriem.

Daži autoīpašnieki uzskata, ka neatkarīgajam rezerves daļu tirgum piegādāto detaļu kvalitāte ir sliktāka nekā oriģinālām, kas tiek uzstādītas uz konveijera. Šo viedokli viņi apstiprina ar vienkāršiem argumentiem: tā sakot, oriģinālais starteris nokalpojis tik un tik, bet neoriģinālais – gandrīz vai divreiz mazāk. “Denso” reklamāciju nodaļas speciālisti tamlīdzīgus izteikumus dzird regulāri. Paradokss ir tāds, ka “Denso” strādā saskaņā ar oriģinālām specifikācijām, bet neatkarīgajam rezerves daļu tirgum piegādāto detaļu kvalitāte ir identiska konveijera piegāžu detaļu kvalitātei. Šo situāciju kaut kā varētu paskaidrot, ja runa būtu par atjaunotajiem starteriem, bet nē: “Denso” piedāvā tikai jaunus starterus un ģeneratorus, turklāt pilnā komplektācijā, ar visiem nepieciešamajiem stiprinājumiem. Kāds ir šīs neatbilstības iemesls?

Saskaņā ar “Denso” reklamāciju nodaļas speciālistu apkopoto statistiku, aptuveni pusē gadījumu jauns starteris ne jaunam automobilim sabojājas nevis rūpnīcas brāķa vai resursa izstrādes dēļ, bet citu ārēju faktoru dēļ. Tostarp startera resursu ietekmē kontaktu stāvoklis, turklāt ne tikai uz startera, bet arī uz akumulatora, kā arī dzinēja “masas” kontakts. Ja kontakti ir oksidēti – vadītspēja ir sliktāka, kā rezultātā starteris saņem nevis 12 voltus, bet mazāk. Saskaņā ar fizikas likumiem, ja nepietiek sprieguma, tad pieaug strāva. Rezultātā palielinās arī kolektora suku mezgla izdegšanas risks.

Dzinēja stāvoklis ietekmē arī starteri. Piemēram, startera salūšanas cēlonis var būt detonācija, turklāt augstāks risks ir dīzeļdzinējiem: augstākas saspiešanas pakāpes un attiecīgi spēcīgāka atsitiena pa bendiksu dēļ. To veicina arī nepareiza degvielas sistēmas darbība: iepriekš minētais atsitiens bieži rodas izregulēta augstspiediena degvielas sūkņa gadījumā. Ne velti saka: automašīna ir nedalīta sistēma, kurā viena problēma neizbēgami izraisa virkni citu.